ALGEMENE VOORWAARDEN
INHOUDSOPGAVE:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de
ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de
consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het
herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de
ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting
herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Betaling
Artikel 15 – Klachtenregeling
Artikel 16 – Geschillen
Artikel 17 – Aanvullende of afwijkende
bepalingen
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan
onder:
1. Aanvullende overeenkomst: een
overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten
verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale
inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde
partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de
consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon
die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-,
bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitale inhoud: gegevens die in
digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst
die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale
inhoud gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzame gegevensdrager: elk
hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in
staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op
een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is
afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde
reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid
van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op
afstand;
9. Ondernemer: de natuurlijke of
rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op
afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een
overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het
kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten,
digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst
uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor
communicatie op afstand;
11. Modelformulier voor herroeping: het
in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor
herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de
consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
12. Techniek voor communicatie op
afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst,
zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te
zijn samengekomen.
ARTIKEL 2 – IDENTITEIT VAN DE
ONDERNEMER
Elektro Delta (commerciële naam),
Interior Home Commerce nv (statutaire naam)
Heidestraat 2 bus 4 – 2660 Hoboken
Telefoonnummer: +32 (0)3 887 16 92
E-mailadres: [email protected]
Btw-nummer: BE 0865 247 621
ARTIKEL 3 – TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van
toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen
overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand
wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument
beschikbaar gesteld.
3. Indien de overeenkomst op afstand
elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op
zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet
mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden
kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of
op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze
algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van
toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en
kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen
op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
ARTIKEL 4 – HET AANBOD
1. Indien een aanbod een beperkte
geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in
het aanbod vermeld.
2. Ondanks het feit dat de e-commerce
website met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, is het toch
mogelijk dat de aangeboden informatie onvolledig is, materiële fouten bevat, of
niet up-to-date is. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de
ondernemer niet. De ondernemer is wat de juistheid en volledigheid van de
aangeboden informatie slechts gehouden tot een middelenverbintenis. De
ondernemer is in geen geval aansprakelijk ingeval van manifeste materiële
fouten, zet- of drukfouten.
3. Wanneer de Klant specifieke vragen
heeft over bv. maten, kleur, beschikbaarheid, leveringstermijn of
leveringswijze, verzoeken wij de klant om vooraf contact op te nemen.
4. Het aanbod geldt steeds zolang de
voorraad strekt en kan ten alle tijde worden aangepast of ingetrokken door de
ondernemer.
5. De ondernemer kan niet aansprakelijk
gesteld worden voor het niet beschikbaar zijn van een product.
ARTIKEL 5 – DE OVEREENKOMST
1. De overeenkomst komt, onder
voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding
door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde
voorwaarden.
2. Bij elke elektronische bestelling
van producten verklaart de klant uitdrukkelijk akkoord te zijn met deze
algemene voorwaarden door het aanvinken van de checkbox “Akkoord”. Een
elektronische bestelling zonder deze akkoordverklaring is, behoudens bedrog,
technisch onmogelijk zodat deze voorwaarden steeds bindend zijn in hoofde van
de klant.
3. Indien de overeenkomst elektronisch
tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische
maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt
hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen,
zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich binnen
wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn
betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die
van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand.
Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of
aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
ARTIKEL 6 – HERROEPINGSRECHT
1. De consument kan een overeenkomst
met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14
dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument
vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn
reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat
in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen
derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde
bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een
door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer
mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke
wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een
verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product
bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument,
of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel
heeft ontvangen;;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige
levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de
consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft
ontvangen.
Je kan je retour via onze site
aanmelden of je stuurt het Europees modelformulier voor Herroeping op
naar onze klantenservice via e-mail of post.
ARTIKEL 7 – VERPLICHTINGEN VAN DE
CONSUMENT TIJDENS DE BEDENKTIJD
1. Tijdens de bedenktijd zal de
consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het
product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt
hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals
hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk
voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van
omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
ARTIKEL 8 – UITOEFENING VAN HET HERROEPINGSRECHT
DOOR DE CONSUMENT EN KOSTEN DAARVAN
1. Als de consument gebruik maakt van
zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van
het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de
ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14
dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument
het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de
ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf
af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht
genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug
met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele
staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en
duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de
juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse
kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer aangeeft de
kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te
betalen.
ARTIKEL 9 – VERPLICHTINGEN VAN DE
ONDERNEMER BIJ HERROEPING
1. De ondernemer vergoedt alle
betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de
ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld
doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping
meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij
wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de
consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk
tijdstip eerder valt.
2. De ondernemer gebruikt voor
terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de
consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de
consument.
3. Als de consument heeft gekozen voor
een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft
de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te
betalen.
ARTIKEL 10 – UITSLUITING
HERROEPINGSRECHT
1. Uitsluiting van het herroepingsrecht
is slechts mogelijk voor producten:
– die door de ondernemer tot stand zijn
gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
– die duidelijk persoonlijk van aard
zijn;
– die door hun aard niet kunnen worden
teruggezonden;
– die snel kunnen bederven of
verouderen;
ARTIKEL 11 – DE PRIJS
1. Alle vermelde prijzen zijn
uitgedrukt in EURO, steeds inclusief BTW en alle andere verplicht door de klant
te dragen kosten en belastingen.
2. Indien leverings-, reservatie- of
administratieve kosten worden aangerekend, wordt dit apart vermeld.
3. De opgave van prijs slaat
uitsluitend op de artikelen zoals het woordelijk wordt omschreven. De
bijhorende foto’s zijn decoratief bedoeld en kunnen elementen bevatten die niet
inbegrepen zijn in de prijs.
ARTIKEL 12 – NAKOMING OVEREENKOMST EN
GARANTIE
1. De ondernemer staat er voor in dat
de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst,
de in het aanbod vermelde
specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of
bruikbaarheid en de op de datum van de
totstandkoming van de overeenkomst bestaande
wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften.
2. U kunt alleen aanspraak maken op de
garantie indien u kan aantonen dat het product bij ons werd aangekocht.
Hiervoor dient u een bestelbon en betalingsbewijs te kunnen voorleggen overeenkomstig
het product in kwestie.
3. De garantie is niet overdraagbaar.
4. De garantie kan worden ingeroepen
indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen de 2
jaar vanaf de levering van het goed.
5. De garantie begint te lopen vanaf de
levering van het goed aan de consument.
6. Het gebrek dat is vastgesteld dient
binnen de 10 weken gesignaleerd te zijn bij de ondernemer.
7. De garantietermijn van 2 jaar wordt
opgeschort gedurende de herstellings- of vervangingsperiode.
8. De consument kan de wettelijke
garantie echter niet inroepen voor termijnwijzigingen of wijzigingen van
leveringsplaats of voor gebreken waarvan hij kennis had op het ogenblik van de
verkoop.
9. In de navolgende gevallen vervalt de
garantie:
– Onjuist en/of onzorgvuldig gebruik
van het product en gebruik dat niet overeenkomstig de bestemming is;
– De schade is veroorzaakt door een
verkeersongeval of valpartij die niet te wijten is aan een constructiefout;
– De schade is te wijten aan normale
slijtage;
– Voor reparaties zijn niet-originele
onderdelen gebruikt of indien die onjuist gemonteerd zijn.
– Niet vakkundig verrichtte technische
reparaties;
– Gemonteerde vervangingsdelen komen
niet overeen met de technische specificatie van de betreffend elektotoestel of
zijn onjuist gemonteerd;
– Indien het bewijs van eigendom of de
aankoopbon niet kan worden overgelegd, of indien de eigenaar niet de eerste
eigenaar van het elektrotoestel is.
– Voorts wordt aansprakelijkheid van de
ondernemer uitdrukkelijk uitgesloten voor schade aan het elektrotoestel als
gevolg van een foutieve installatie of montage.
– Bij beschadigingen, onoordeelkundig
gebruik of reparaties verricht door andere monteurs die aangesteld worden door
de fabrikant, komt de garantie te vervallen.
ARTIKEL 13 – LEVERING EN UITVOERING
1. De ondernemer zal de grootst
mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de
uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen
tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het
adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen
hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de
ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen
30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen.
Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan
wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan
uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De
consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te
ontbinden.
4. Na ontbinding conform het vorige lid
zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of
vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging
aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte
vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
ARTIKEL 14 – BETALING
1. De uitvoering van de overeenkomst
gebeurt normalerwijze vrijwel onmiddellijk na betaling via Visa, Mastercard,
Bancontact/Mister Cash, Maestro, Ideal, Sofort en bankoverschrijving. Doch
enige vertraging in de uitvoering geeft in voorkomend geval geen recht op
schadevergoeding. In geval van betaling via overschrijving gebeurt de levering
van de bestelde producten na creditering van onze rekening. Ook in dit geval
geeft enige vertraging in de uitvoering geen recht op schadevergoeding.
2. De consument heeft de plicht om
onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de
ondernemer te melden.
3. Indien de consument niet tijdig aan
zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer
is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van
14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na
het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde
bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door
hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze
incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=;
10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een
minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken
van genoemde bedragen en percentages.
ARTIKEL 15 – KLACHTENREGELING
1. Klachten over de uitvoering van de
overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft
geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de
ondernemer.
2. Klachten dienen per mail of
aangetekende zending de ondernemer te bereiken.
3. Bij de ondernemer ingediende
klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van
ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd
vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met
een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer
uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De consument dient de ondernemer in
ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te
lossen.
ARTIKEL 16 – GESCHILLEN
1. Op overeenkomsten tussen de
ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben,
is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.
ARTIKEL 17 – AANVULLENDE OF AFWIJKENDE
BEPALINGEN
1. Aanvullende dan wel van deze
algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de
consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige
wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
2. Indien een bepaling van deze
Voorwaarden ongeldig, onwettig of nietig wordt verklaard, zal dit op geen
enkele wijze de geldigheid, de wettigheid en de toepasbaarheid van de andere
bepalingen aantasten.
BIJLAGE I: MODELFORMULIER VOOR
HERROEPING
Modelformulier voor herroeping.
(dit formulier alleen invullen en
terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
– Aan: [ naam ondernemer][ geografisch
adres ondernemer][ Telefoonnummer ondernemer][ e-mailadres van ondernemer]
– Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede,
dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende producten:
[aanduiding product]* herroept/herroepen*
– Besteld op*/ontvangen op* [datum
bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]
– Reden van herroeping:
– [Naam consumenten(en)]
– [Adres consument(en)]
– [Handtekening consument(en)] (alleen
wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
* Doorhalen wat niet van toepassing is
of invullen wat van toepassing is.